fbpx
Selecteer een pagina

Vandaag (25 februari 2020) kopt het FD: ‘Schade coronavirus kan flink oplopen’. Eindelijk komt er berichtgeving naar buiten over de gevolgen van het coronavirus voor de economie. Wel werd er al geschreven over CoolBlue die ineens zijn prijzen verhoogde. Dit blijkt te maken te hebben met de schaarste van onderdelen die is ontstaan door het stilvallen van de fabrieken in China. En ook liet KLM weten dat er een groot verlies verwacht werd omdat er niet meer gevlogen wordt van en naar China. Maar over de gevolgen voor de economie in het algemeen werd niets vermeld.

Er wordt veel geschreven over de vele zieke en overleden mensen. Dat is natuurlijk het ergste van deze ramp. Maar dat er tot nu toe vrijwel niets werd geschreven over de gevolgen voor de economie verbaast mij. Misschien heeft het te maken met deze zin uit het artikel van vandaag: “Dat het coronavirus ook gevolgen heeft voor de Europese economie staat vast, maar uit de cijfers blijkt dat nog niet.” Die cijfers geven nu nog een vertekend beeld. Want onderdelen zijn een aantal weken onderweg vanuit China naar Europa. Maar vanaf nu gaan die cijfers wel degelijk anders worden denk ik. Want de fabrieken in China hebben een aantal weken stilgelegen. Sommige zijn nog niet op gang.

Voor bedrijven als CoolBlue is het overduidelijk dat zij moeten ingrijpen. Want de voorraden raken op en moeten opnieuw worden geïmporteerd. Maar als de productie van een klein onderdeel stil ligt ligt het hele productieproces stil en als dit elders wordt opgelost vertraagt dit hele proces aanzienlijk. Dit kost veel geld en dat berekent CoolBlue dus door. Heel verstandig dus. Maar nu is CoolBlue ook een heel verstandig bedrijf. Het is niet voor niets dat het zo succesvol is. Mijn conclusie hiervan is is dat als leider CoolBlue nu maatregelen gaat nemen de rest volgt. Dat zou in ieder geval slim zijn van die bedrijven. Dit betekent voor de consument dat de prijzen omhoog gaan. Hierdoor gaan consumenten minder kopen.

Dit gaan wij dus hoe dan ook voelen in Nederland. Als je rechtstreeks handelt met een getroffen land dan weet je dat je actie moet ondernemen. Maar als jij zaken doet met iemand die zaken doet met een getroffen land, dan ga jij het ook merken. Want jouw klant gaat inkomsten mislopen, of krijgt zijn geld later binnen. En zo gaat het balletje rollen en stevenen we op een recessie af.

Wat kun jij doen om jouw bedrijf te beschermen tegen de gevolgen van het coronavirus? Onthoud: cash is king. Zorg ervoor dat klanten jou als eerste betalen. Maak het zo aantrekkelijk mogelijk dat zij jou direct betalen. En ga zo snel mogelijk achter je openstaande debiteuren aan.

Al eerder schreef ik een checklist die je kunt gebruiken om je bedrijf sterker te maken en om faillissement te voorkomen. Ik raad je aan deze hier gratis te downloaden en de tips toe te passen voor jouw bedrijf. Zorg ervoor dat je sterk bent en tegen een stootje kunt.